Jednym z najważniejszych elementów przyczyniających się do sukcesu i stworzenia prężnie działającego przedsiębiorstwa z wykwalifikowanymi oraz zadowolonymi pracownikami jest istniejący w nim system motywacji. Jesto to kluczowe ponieważ to, czy firma rozwinie się na rynku w dużej mierze zależy od zaangażowania zatrudnionych w niej osób. Czy wiesz, jak motywować pracowników? Jaką metodę należy przyjąć? Postaramy się odpowiedzieć poniżej.
Co wpływa na poziom motywacji?
Trudność zarządzania ludźmi wynika z wielu powodów. Można do nich zaliczyć konieczność stworzenia zespołu z osób o wąskich kwalifikacjach zawodowych, którzy mocno różnią się doświadczeniem, ale przede wszystkim są różni pod względem charakterologicznym. Na szczęście, istnieje też wiele czynników wspólnych dla większości pracowników. poznanie ich ułatwi przełożonemu kierowanie Zespołem oraz pomoże podnieść poziom motywacji grupy.
Na motywację pracowników mają wpływ dwa elementy:
- Czynnik zewnętrzny, czyli wszystko to, co otoczenie (firma, dyrektor, kierownik) mają do dyspozycji: system benefitów pozapłacowych, systemy premiowe, pakiety rekreacyjne i socjalne, dofinansowania do rozwoju ścieżki kariery itd.
- Czynnik wewnętrzny, czyli imperatywy oraz mechanizmy inicjujące pojawienie się : chęci podjęcia wyzwania, osiągnięcia wyższych rezultatów, wytrwania w działaniu aż do uzyskania rezultatu.
Sposoby motywowania pracowników
Jako dwa główne typy motywacji można wymienić motywację pozytywną i negatywną. Niestety nadal możemy spotkać się z sytuacją, w której przełożeni wolą straszyć podwładnych zwolnieniem, zamiast w zamian za osiągnięcia nagradzać awansem. Jak łatwo się domyślić, to motywacja pozytywna daje lepsze efekty.
Wśród pozytywnych metod można wyróżnić:
- motywowanie finansowe
- motywowanie pozapłacowe
Dzięki wykorzystaniu powyższych metod organizacja zyskuje lojalnych pracowników, zadowolonych z wykonywanej przez siebie pracy, angażujących się w rozwój przedsiębiorstwa. Nie można jednak zapominać o najważniejszej kwestii – sposób motywacji musi być dobrany do indywidualnych potrzeb pracownika.Osoba, która nigdy w życiu nie była na siłowni bo po prostu tego nie lubi, nie do końca będzie zadowolona z karty Multisport. Warto też mieć na uwadze, że cały proces motywowania jest procesem długotrwałym, a organizacja musi być konsekwentna w jego stosowaniu.
Czy da się skutecznie motywować pracowników, nie używając nakładów finansowych?
Oczywiście. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na to, by motywować pracowników nie inwestując w to nakładów finansowych. Nie ma to oczywiście na celu oszczędzania na sposobie motywowania pracowników. Chodzi o to, by móc im zaoferować coś więcej niż korzyści finansowe. Oczywiście, nie sugerujemy, żeby zrezygnować całkowicie ze stosowania benefitów finansowych, ponieważ one są równie skuteczne. Ważne jest po prostu włączenie do systemu motywacyjnego różnorodnych elementów.
Do skutecznych motywatorów pozafinansowych możemy zaliczyć:
- publiczną pochwałę pracownika przy zespole – każdy z pracowników będzie zadowolony jeśli na forum całego zespołu czy departamentu otrzyma od przełożonego kilka słów uznania. Dodatkowo podniesie to jego poczucie własnej wartości.
- informację zwrotną – skutecznie udzielony feedback wpływa nad wyraz pozytywnie na pracowników, każdy z nas bowiem chce na bieżąco dostawać informacje o jakości wykonywanych działań.
- możliwość uczestniczenia w tworzeniu firmy – warto zorganizować w firmie tzw. giełdę pomysłów, które będą wykorzystywane do rozwoju działalności – da to pracownikom poczucie przynależności do firmy.
- możliwość podnoszenia kompetencji – chęć rozwoju własnych umiejętności jest jednym z najbardziej kluczowych motywatorów. Warto organizować szkolenia i kursy używając do tego wewnętrznych zasobów – np. kolega z departamentu analiz może przeprowadzić kurs z Excela.
Czytaj więcej: Szkolenia sprzedażowe w ofercie agencji HR Saleswise.pl
Dlaczego ludzie decydują się na konkretną pracę?
Pytanie dlaczego ludzie pracują, jest pierwszym pytaniem, które powinien sobie zadać każdy przedsiębiorca. Dlaczego to pytanie jest tak kluczowe? Pierwsza myśl, jaka przychodzi nam do głowy to: żeby zarabiać pieniądze. Wyniki badań jednoznacznie wskazują, że to nie poziom wynagrodzenia jest dla pracowników najważniejszy. Dla ludzi liczy się bowiem zatrudnienia, ciekawe wyzwania, możliwość rozwoju, doskonalenie swoich kompetencji i osiąganie awansów.